29.5.15

Ajatuksia työstä ja vapaasta

Ajattelen, että minun blogin pitäjänä olisi hyvä hiukan esittäytyä. Jäin pois palkkatyöstäni THL:n erikoistutkijana viime lokakuussa. Sen jälkeen olen toiminut erilaisissa asiantuntijatehtävissä ja jatkanut myös tutkimusta ja kirjoittamista. Mutta statukseni on nyt kuitenkin selkeästi eläkeläinen. Ja sitähän on pitänyt hiukan sulatella.

Kun työpaikalla ehdotin, että voisin nyt käyttää ilmaisua ”olen vapaalla”, kollegani sanoi viisaasti: Niin, silloin puhut ajankäytön näkökulmasta, kun ”eläkeläinen” taas kertoo toimeentulon perusteesta. Tuo erottelu oli minusta piristävä ja se auttoi minua alkuun sulattelussa.

Käsiini sattui Merete Mazzarellan kirja Ainoat todelliset asiat – Vuosi elämästä (2012). Siinä kirjoittaja pohtii työtä, aikuisuutta ja eläkeläisyyttä. Hän sanoo mm. että on erotettavissa eläkkeelle jäämisen vaihe ja sitten vasta alkaa eläkkeellä oleminen. Ensimmäisessä vaiheessa ei vielä tiedä mitään jälkimmäisestä.

Eläkkeelle jäämisen vaiheessa Mazzarella mietti työn merkitystä. Minulle sopii hänen johtopäätöksensä: Toisin kuin moni (korkeasti koulutettu) nykyään tuntuu ajattelevan, työn ei tarvitse olla suuri itsensä toteuttamisprojekti, joka on ihmiselämässä tärkein mielekkyyden ilmentymä. Hyvä elämä ei ole yhtä kuin hyvä työura. Paremminkin työ on välttämättömyyttä, ”jokin työ on vain tehtävä eikä siihen tarvitse liittyä mitään kielteistä pakkoa. Välttämättömänä pitäminen voi olla tosiasian tunnustamista, mukana on ymmärryksen ulottuvuus. Työ ei nouse ’minäprojektiksi’ vaan kuuluu vain tärkeimpinä pitämiemme asioiden joukkoon” Mazzarella lainaa filosofi Mari Lindmania.

Yleisesti ottaen olen aina pitänyt työstäni. Nuorena 60-70-lukulaisena kannatin naisten asiaa ja vaatimusta: Naiset haluavat kaiken!. ”Kaikki” tarkoitti silloin lapsia, perhettä, työtä ja uraa. Työvuosieni aikana opiskelin työn ohessa melkein kaikki vuodet. Opin myös, ettei työn ja vapaa-ajan tarvitse olla aivan tarkkarajaisesti erillisiä elämänalueita.

Siksi nyt, kun olen jo eläkkeellä olemisen vaiheessa, ajattelen, että teen vielä työtä, ehkä vain pienimuotoisesti, mutta teen kuitenkin. Sillä ikäihmisten elämänpiiri, asuminen ja palvelut kiinnostavat minua edelleen. Tällä hetkellä tutkin ja valmistelen artikkelia iäkkäiden ihmisten tyytyväisyydestä elämäänsä ja saamiinsa palveluihin, kun he ovat säännöllisen kotihoidon asiakkaina. Seuraan myös, mitä ikäihmisten asumisen asioissa tapahtuu. Erityisen läheinen aihe minulle on myös ikäihmisten perhetilanteet, jotka olivat myös väitöskirjani aiheena vuonna 2007.

Tulen mielelläni kertomaan näistä asioista erilaisiin tilaisuuksiin ja seminaareihin, pitämään luentoja tai käyttämään puheenvuoroja ja käynnistämään keskusteluja. Yhteystietoni ovat sirpaanders@gmail.com tai THL:n vierailevan tutkijan sähköposti sirpa.andersson@thl.fi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti